Dahroug, Haytham Mohammed Mohammed, Ibrahim, Mohammed Muwad, El-najjar, Gamal Abd Alhi. (2019). Image of Islam on the Websites of Foreign Electronic Newspapers An Analytical Study. مجلة دراسات الطفولة, 22(01.2019), 1-16. doi: 10.21608/jsc.2019.33495
Haytham Mohammed Mohammed Dahroug; Mohammed Muwad Ibrahim; Gamal Abd Alhi El-najjar. "Image of Islam on the Websites of Foreign Electronic Newspapers An Analytical Study". مجلة دراسات الطفولة, 22, 01.2019, 2019, 1-16. doi: 10.21608/jsc.2019.33495
Dahroug, Haytham Mohammed Mohammed, Ibrahim, Mohammed Muwad, El-najjar, Gamal Abd Alhi. (2019). 'Image of Islam on the Websites of Foreign Electronic Newspapers An Analytical Study', مجلة دراسات الطفولة, 22(01.2019), pp. 1-16. doi: 10.21608/jsc.2019.33495
Dahroug, Haytham Mohammed Mohammed, Ibrahim, Mohammed Muwad, El-najjar, Gamal Abd Alhi. Image of Islam on the Websites of Foreign Electronic Newspapers An Analytical Study. مجلة دراسات الطفولة, 2019; 22(01.2019): 1-16. doi: 10.21608/jsc.2019.33495
Image of Islam on the Websites of Foreign Electronic Newspapers An Analytical Study
Our study belongs to the descriptive studies which aim at classifying data and facts gathered from journalism websites content to obtain information and accurate data. Our current study depends on media survey method as it presents accurate scientific effort which helps us obtain data and information about the image of Islam on the foreign electronic newspapers. The study only focuses on the Image of Islam on the foreign electronic newspapers namely the New York Times and The Independent. The analytical study is applied on the foreign electronic newspapers of the New york Times and The Independent from 1/1/2017 to 31/12/2017. The researcher designed a coding sheet to analyze the websites of the New York Times and the Independent. The analytical study shows that the New York Times sheds more light for tackling Islam and Muslim issues. The New York Times tackles 273 topic out of 522 which reaches 52.3%. The Independent tackles 249 issues out of 522 which reaches 74.7%. As the journalism forms are concerned, the news category comes first with 299 repetition out of 522 which reaches 57.3%. As the journalism sources are concerned, the category of editors comes first with 343 repetition out of 522 which reaches 65.7%. As the strategies of persuasion are concerned, the category of one point of view comes first with 271 repetition out of 522 which reaches 51.9%. As the strategies of persuasion are concerned, the category of one point of view comes first with 271 repetition out of 522 which reaches 51.9%. As the goals of treatment are concerned, the category of explanatory goal comes third with 251 repetition out of 522 which reaches 48.81 %. مستخلص صورة الإسلام فى مواقع الصحف الأجنبية الالکترونية دراسة تحليلية يتعرض العالم الاسلامى لهجمة اعلامية غربية ظالمة شرسة تستهدف تشويه صورته فى أعين الغرب وانکار قيم الاسلام النبيلة وتعاليمه السامية. وتلجأ وسائل الاعلام الغربى المعاصرة الى تقديم صورة نمطية مشوهة وجامدة عن الاسلام والمسلمين لدرجة أنه لم يلق دين من الأديان أو أمة من الأمم من التشويه المنتظم والتحريف المستمر فى تلک الوسائل ما لقيه الدين الاسلامى , حيث وصف الاسلام بأنه دين بدائى لا يمتلک مقومات الحضارة , وقد أصبح الهجوم على الاسلام فى الوقت الحاضر تجارة رائجة وسلعة مطلوبة فى الغرب بخاصة وفى العالم بصفة عامة. وتعد مواقع الصحف الالکترونية واحدة من وسائل الاعلام الحديثة التى تزايدت أهميتها انطلاقا من أبعاد دورها المؤثر والفعال تجاه المجتمع المعاصر, ومن هذا المنطلق تبلورت مشکلة البحث فى دراسة صورة الإسلام فى مواقع الصحف الأجنبية الالکترونية. هذه الدراسة لها تساؤل رئيس وهو: ما صورة الإسلام فى مواقع الصحف الأجنبية الالکترونية؟ تهدف هذه الدراسة فى المقام الأول إلى استکشاف صورة الإسلام فى مواقع الصحف الأجنبية الالکترونية. وسيقوم الباحث بتحليل صورة الاسلام و المسلمين فى موقعى صحيفتى النيويورک تايمز کعينة للصحف الأمريکية الالکترونية والاندبندنت کعينة للصحافة البريطانية الالکترونية والدراسة التحليلية ستقتصر على سنة 2017. وتستخدم الدراسة منهج المسح الذى يعد من أهم المناهج التى تعتمد عليها الدراسات الوصفية. و تعتمد هذه الدراسة فى جمع المعلومات على أداة تحليل المضمون. - تظهر الدراسة التحليلية أن صحيفة النيويورک تايمز تلقي مزيدا من الضوء حول معالجة قضايا الإسلام والمسلمين. تناولت صحيفة النيويورک تايمز 273 موضوع من أصل 522 والتي تصل إلى 52.3 ٪. وحصلت صحيفة الإندبندنت على 249 موضوعا من أصل 522 والتي تصل إلى 74.7٪. - فيما يتعلق بالأشکال الصحفية تأتي فئة الأخبار أولا بحوالى 299 تکرار من أصل 522 تصل إلى 57.3٪. وفيما يتعلق بمصادرالمادة الصحفية ، تأتي فئة المحررين أولا بحوالى 343 تکرار من أصل 522 تصل إلى 65.7٪. وفيما يتعلق باستراتيجيات الإقناع ، تأتي فئة وجهة النظر أولا بحوالى 271 تکرار من أصل 522 التي تصل إلى 51.9٪. وبالنسبة لأهداف المعالجة ،فتأتي فئة الهدف التوضيحي في المرتبةالأولى بحوالى 251تکرار من أصل 522 تصل إلى 48.81٪.
نقاط رئيسية
Electronic , Islam , Websites , media , Orientalism
Al Balushi, Iqbal Abdul Qadir(2014).Critical semiotic order theory : The misconstruction of Arab and Muslim identities I and voices in Hollywood movies . Unpublished PHD thesis, Graduate College, university of Arizona.
Awad, Fadwa Mahmoud(2017. Treatment of Western electronic newspapers of Egyptian issues and its relation to the adolescents' attitudes. Unpublished PHD thesis, Institute of Post-graduate Child studies, Ain Shams university.
Gilbert, G. (2000). Stereotype persistence among college students. Journal of Abnormal Psychology, 46, 245-254., Klineberg, 0. (2000). The scientific study of national stereotypes. International Social Sciences Journal, 3.
Jackson, L. (2010). Images of Islam in US media and their educational implications. Educational Studies, 46.
Mahmoud, Ikram(20018). Image of Egyptian political Islam in Western journalism before and after 30th June Revolution, an applied study on American and British newspapers. Unpublished PHD thesis, faculty of mass communication, Cairo university.
Morris,C.(2002). The media and the "ugly Arab": The press as[1]purveyor of negative stereotypes. World Press Review.
Shaheen, J. (1999a). Arabs: TV villains of choice. Channels of Communicat ion, 4(1).
Slade, S. (2005). The image of the Arab in America: Analysis of a poll on American attitudes. The Middle East Journal, 35.